Marketingtipp

Marketingtipp

PR cikk írás

2012. május 09. - Lollipop Reklám

 Gyerekekről PR cikket írni mindig nagy öröm a cégnél, hiszen az elmúlt években több Lollipop baba is született! Ezért is örültünk annyira, amikor a Milibaby.hu gyerekruhákkal foglalkozó webshop felkeresett minket és megkért, hogy készítsünk nekik egy Pr cikket, egy másik baba-mama oldalra. A Pr cikk írás alig vett igénybe pár órát, máris átadtuk a megrendelőnknek a cikket, mivel hozzánk közel álló a téma, nem igényelt semmilyen háttérmunkát. 

pr cikk írás pr cikk készítés újságíró újságírás ára szerkesztő szerkesztés korrektúra korrektor

 

De mi is az Pr cikk? 

„PR-cikk” = sok zavar és még több félreértés

Túlbonyolított világunkban meglehetősen nehéz eligazodni az elénk táruló kommunikációs dzsungelben. Számos új lehetőséggel és fogalommal kellett megismerkednünk az utóbbi években, s ez nem mindig segítette tisztánlátásunkat és a helyes út megválasztását ebben a mindent behálózó őserdőben.
Széles körben elterjedt, de az esetek túlnyomó többségében hibásan értelmezett fogalom például a „PR-cikk”, amelyről mindenki tud, de a mibenlétére nem sokan tudnának szabatosan választ adni.
A hibás értelmezés szerint a PR-cikk azt jelenti, hogy egy meghatározott tarifáért (ez általában megegyezik a hirdetési felületek árával, de sajtóorgánumonként változik, ráadásul hol felárral, hol „félárral” számolva!) egy felkért vagy megbízott újságíró cikket ír a vállalatról, intézményrôl, szervezetről stb. Ez abból a szükségletből születik, hogy vannak olyan helyzetek, amikor a reklám eszközei szűkösek, a megbízók sokkal több információt szeretnének közölni a külvilággal, mint ami egy jól megfogalmazott szlogenbe belefér. Az igény teljesen jogos és érthető. A probléma ott merül föl – az olvasó szemével nézve –, hogy így mennyire objektív a tájékoztatás, mennyire tükrözi az általa jónak, olvasottnak, népszerûnek tartott újságja véleményét, felismeri-e, hogy ez a reklámnak egy bújtatott formája.

Az így értelmezett „PR-cikk” közlésével az a cél, hogy azt mondhassa az olvasó: „Azt olvastam tegnap az újságban, hogy…” És nem azt: „Láttam tegnap egy hirdetésben, hogy…” Az olvasó számára azonban egyértelművé kell tenni, ha a cég fizetett a nyilvánosságért, ebben az esetben azonban már nem beszélhetünk „PR-cikkről”, hanem legföljebb reklámriportról, hirdetésről. A sajtóorgánumok hirdetési tarifái könnyen hozzáférhetőek, részletesen tartalmazzák a megvásárolható felületek nagyságát, árait és a lehetséges kedvezményeket.

Egy egész oldalas hirdetés ugyanúgy tartalmazhat szlogeneket és életérzést sugalmazó fényképeket, mint egy, a vállalat vezetôjével készített riport, amelyből bőséges információt kaphatunk például egy újonnan bevezetésre kerülő termékcsaládról, vagy a cég életében bekövetkezô lényeges eseményről.
Ha ez így van, akkor mégis mi az a „PR-cikk”?
Minden szervezet életében fontos szerepet játszik a közönségkapcsolatok ápolása, annak stílusa és minôsége jelentősen befolyásolja a szervezetről a külvilágban kialakuló benyomásokat.
A külső környezettel történő kapcsolattartás egyik leghatásosabb módja a sajtóorgánumokon keresztüli publicitás.
A szervezet (függetlenül attól, hogy milyen jellegû tevékenységet folytat), amennyiben hírértékûvé formált üzeneteket továbbít a sajtó felé, máris elérte egyik jelentôs célját, vagyis a nyilvánosságot. Például amennyiben az újságíró
az újonnan bevezetésre kerülő termékcsaládról egy sajtótájékoztatóval és állófogadással egybekötött termékbemutatón értesül, ahol elég információt gyûjthet, vélhetôen cikket fog írni róla. Ez az ô véleményét tükrözi, az írás az új termékrôl (esetleg a vállalatról is) szól, és az olvasó részére egy viszonylag objektívebb tájékoztatást nyújthat. (Természetesen minden újságcikkbôl egy-egy újságíró szubjektív véleményét ismerhetjük meg, de ideális esetben ezek mégsem elfogult, túlzásokkal és manipulatív tendenciákkal terhes belsô véleményt jelentenek.)

Az, hogy a vállalatról szóló hír mekkora nyilvánosságot kap, nagyrészt az adott cég PR-szakemberén is múlik, azon, hogy milyen személyes kapcsolatot tudott kialakítani a sajtó képviselôivel, mennyire hitelesen tájékoztatta őket, milyen meggyőző erővel és milyen kreatívan tudta hírértékûvé formálni cége külvilágnak szóló kommunikációs üzeneteit.
Tehát összegezve azt mondhatjuk, hogy a „PR-cikk” fogalomkörébe azok a cikkek tartoznak, amelyek a szervezettôl a sajtó felé közvetített, hírértékûvé formált üzenetekbôl születtek és nem kerültek pénzbe.

De ez már nem „PR-cikk”, hanem egy klasszikus értelemben vett újságcikk. Az újságíró hírt vár, olyan eseményt, amit érdemes megírni.
A vállalatok, szervezetek sajtóügyekért felelôs vezetô beosztású dolgozóinak többek között az a feladata, hogy sokrétû kapcsolatot alakítsanak ki az újságírókkal és
a szerkesztôkkel, hiteles tájékoztatást adjanak minden olyan eseményrôl szervezetük életébôl, ami közérdeklôdésre tarthat számot.

Sólyom Gabriella
a PR-szövetség tagja

Kanadában például egy lap tulajdonosa azonnali hatállyal eltávolított lapjától egy újságírót, amikor kiderült, hogy annak az egyik külföldi légitársaságról szóló – és természetesen azt dicsérő – cikke egy ingyenes repülésre történt meghívás és ennek következtében egy ingyenes tengerentúli utazás után született meg.
 

Forrás: mediaasz.hu

Elérhetőségek

Tel.: +36 30 60 50 296

Cím: 1033 Bp., Huszti út 31. 
Nyitva tartás: 9:00-17:00 (időpont egyeztetés szükséges!) 
Fontos információk az együttműködés feltételeiről: itt

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingtipp.blog.hu/api/trackback/id/tr734497921

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása