Tíz egyszerű, de létfontosságú alapelvre visszavezethető, mitől lesz sikeres marketing eszköz egy vállalat kezében a szponzoráció - mutatta be a Szponzorációs Asztaltársaság 3. nemzetközi konferenciáján tartott előadásában Andy Sutherden, a Hill & Knowlton sportmarketing és szponzorációs igazgatója.
1.Azt vedd, ami kell, és használd is
Nem érdemes olyan szponzorjogot megszerezni, amit a cég aztán nem fog használni. Még az egyeztetések megkezdése előtt érdemes a szponzorációs célokat minden vállalati érintettel egyeztetni.
2.Tudd, ki a szponzor
Akár egyetlen márkáról, egy üzleti egységről, az egész portfólióról vagy több piacról van szó, fontos meghatározni, ki is a szponzor valójában. Ez alapján biztosítható, hogy a megszerzett jogok a leghatékonyabb módon kerülnek elosztásra a szponzorációban résztvevő márkák, országok és vállalatrészek között.
3.A szponzoráció főállású munka
A szponzoráció sikeres alkalmazásához nélkülözhetetlen egy vállalati felelős, aki megteremti az összeköttetést az együttműködésben érintett valamennyi résztvevő között. Fontos, hogy a szakember a koordinációhoz szükséges döntési hatáskörrel rendelkezzen, ugyanakkor ismerje a vállalat működését, és képes legyen a szponzoráció hatékonyságát (ROI) és tanulságait demonstrálni.
4.Integrálni, integrálni, integrálni
A szponzorációt igazán kihasználni csak a teljes kommunikációs eszköztáron keresztül lehet. Az integrált aktivitások kivitelezéséhez be kell vonni a különböző kommunikációs platformok érintettjeit, a vállalat munkatársaitól a reklámügynökségig.
5.Ne feledd a csapatod
A kommunikációból sose hagyjuk ki a vállalaton belüli kommunikációt. A szponzoráció hatékony motivációs eszköz, ha az alkalmazottak is élvezhetik előnyeit. A tervezési fázisban a cég munkatársai jelentik a legfontosabb célcsoportot a szponzoráció számára.
6.Kutatni arany
A szponzoráció kapcsán három alapkérdés merül fel:
- miért épp szponzoráció?
- miért épp sport, művészeti, zene, stb. szponzoráció?
- és miért épp a kiválasztott csapat, esemény, zenekar, stb.?
Mindezek megválaszolásához a vállalat vagy márka fogyasztói mellett a szponzorációra kiválasztott tartalom közönségének ismerete - és a kettő összevetése - is szükséges.
7.Ismerd fel a sikert
A legtöbb márkatulajdonos mérhető célkitűzéseket rendel bármilyen kampány mellé. Szponzoráció esetén azonban ezeket érdemes egyeztetni a jogtulajdonossal, az együttműködés értékének meghatározásakor vagy a szerződés meghosszabbításakor ugyanis vitára adhat okot, ha a két fél eltérő szempontok alapján méri a sikert. Márpedig a hatékonyság (ROI) - mint minden marketing eszköznél - a szponzorációnál is a legfontosabb szempont marad.
8.Ne feledd, ki a vásárló
A szponzoráció a leghétköznapibb tranzakciókhoz hasonlóan eladó és vásárló megegyezése. A vásárlónak pedig azért érdemes fizetnie, amire valóban szüksége van, nem azért, amit a jogtulajdonos eladni szeretne. A legsikeresebb jogtulajdonosok felismerik, hogy a megkülönböztethetőség és relevancia érdekében a szponzor igényeihez kell alakítaniuk az együttműködést.
9.Számolj a problémákkal
Mint a legtöbb vállalati tevékenység, a szponzoráció kapcsán is mindenre fel kell készülni. A stadionkatasztrófáktól a sportoló elleni doppingvádakig bármi felmerülhet a szponzorált csapattal, eseménnyel kapcsolatban, ezekre az eshetőségekre pedig kell egy jól kidolgozott válságterv.
10.Légy következetes, légy emlékezetes
Noha egy sokoldalú szponzorációs együttműködés sok izgalmas lehetőséget kínál, a kommunikáció akkor lehet a leghatékonyabb, ha következetesen jelenik meg a fogyasztó felé. Nem érdemes tehát többfajta képi világot, üzenetet sulykolni, fontosabb a visszaidézés, aminek kulcsa az egyszerűség és következetesség.
Forrás: Andy Sutherden - Szponzorációs tízparancsolat
Web: www.lollipopreklam.hu
E-mail: info@lollipopreklam.hu
Blogosságok: www.jolnyomjuk.blog.hu