A marketing lényege, hogy minden a vállalkozással kapcsolatos tevékenységet, munkafolyamatot a piac igényeihez igazítva végezzünk el. A legfontosabb és legelső lépés a piaci igények feltérképezése. Meg kell találnunk azt a piaci lyukat, ahová betörhetünk. Az igények feltárása a piackutatás feladata.
1.) Piackutatás:
A fogyasztói magatartás megismerése lehet a vállalkozásod sikerének a kulcsa.
A fogyasztók feltérképezése mellett a versenytársak vizsgálatára is szükség van. A kapott információk ismeretében döntheted el, hogy milyen stratégiát fogsz alkalmazni a marketing-mix elemeinél.
Fogyasztók vizsgálata:
- demográfiai jellemzők (lakhely, kor, nem, családi állapot, anyagi helyzet, iskolai
végzettség stb)
- pszichológiai jellemzők (életmód, vásárlói szokások, mi befolyásolja a fogyasztók
vásárlói döntéseit, milyen az árérzékenységük, hol és milyen gyakran vásárolnak)
Versenytársak vizsgálata:
- kik vannak a piacon, kik a fő versenytársak
- termékekik / szolgáltatásaik mennyire hasonlít az általad kínált termékekre
- milyen csatornákon jutattják el termékeiket a fogyasztókhoz
- milyen árpolitikát alkalmaznak
- milyen promóciós tevékenységet folytatnak
- mik a gyenge és erős pontjaik
Források az adatgyűjtéshez:
- Közvetlen információszerzés mélyinterjúk, kérdőívek segítségével. Ilyenkor a
célcsoportunkat alkotó személyeket közvetlenül vizsgálhatjuk.
- Központi Statisztikai Hivatal, Gazdasági és Fejlesztési Kutatóintézet kiadványai
- Könyvtárak
- Szakmai szervezet kiadványai, munkatársai
- Újságok, magazinok, szaklapok
- Szaknévsorok
- Versenytársak publikált pénzügyi jelentései
- Internet
2.) Marketing-mix:
A) Termékek / szolgáltatások:
A termékpolitika feladata, hogy meghatározza azt a termék- / szolgáltatásskálát, ami a vállalkozás kínálatát alkotja, és ennek részletezésével minden egyes termékére vonatkozóan külön stratégiát állítson fel. A formai tervezéstől kezdve a technikai megvalósításon át a csomagolásig az előállítási folyamat teljes egészét magába foglalja. Szintén a termékpolitika foglalkozik a termékfejlesztéssel, a piaci igények felmérésén alapuló új kínálat kialakításával.
Egy termék értékesítését az idő függvényében leíró görbét termékéletgörbének nevezzük. A szakaszai a következők:
- bevezetés: meg kell ismertetni a terméket a fogyasztókkal, magas reklámköltség, szűk értékesítési lehetőség és többnyire magas ár jellemzi ezt a szakaszt
- növekedés: bővül a fogyasztók köre, szélesedik az értékesítési lehetőségek száma, még mindig intenzív reklámtevékenységet kell folytatni, magas árak
- érettség: ekkor éri el a termék / szolgáltatás az értékesítés maximalizálását, bővülnek az értékesítési utak, a konkurenciával szemben árharc jellemző, előtérbe kerülnek az értékesítésösztönzés módszerei
- hanyatlás / termék kivonása a piacról: csökken a kereslet (oka a piaci telítettség és a verseny), gyakoriak az árengedmények, a promóciós tevékenység szinten tartásával még kaszálhatunk egy utolsót a piacon, mielőtt megjelenik (megjelenünk) az új termékekkel
B) Disztribúció:
A disztribúciós politikával határozzuk meg, hogy a kínált termékek / szolgáltatások hogyan jussanak el a fogyasztóhoz. Kiskeresekedelmi forgalomban, személyes eladással, csomagküldéssel, interneten kerresztül vagy más értékesítési csatornákon keresztül kívánjuk eladni a termékeket.
C) Ár:
Az árstratégia a kínált termékek / szolgáltatások árképzési elveit foglalja össze. Néhány gyakran használt árképzési módszer:
- költségelvű árképzés: a felmerülő költségekből vezetjük le az értékesítési árat, a költségekre ráteszünk egy meghatározott százalékot, ami a nyereséghozamot fogja alkotni.
- kereslettől függő árképzés: ilyenkor attól függően alakul az árstratégia, hogy a termék a termék-életgörbe melyik szakaszában van.
- versenytársakhoz, kínálathoz igazodó árképzés: ilyenkor a konkurencia árképzését veszi alapul a vállalkozás, azt vizsgálja, hogy érdemes-e a versenytársak árai alá menni
D) Promóció:
Szokták ezt az elemet reklámnak is nevezni, de annál jóval összetettebb tevékenység. Mindazokat a kommunikációs folyamatokat foglalja magába, amit a vállalkozás a fogyasztói magatartás befolyásolása érdekében bevet. Leggyakoribb hirdetési eszközök: nyomatott sajtóban megjelent hirdetések, rádióreklámok, online hirdetések, merchandising, sales promotion (pl. termékminták), közterületi reklámok stb.
A promóció fontos részét képezi a PR (public relations). Ennek keretében azt kell elérni, hogy a vállalkozás tevékenységéről minél szélesebb körben tudósítsanak a sajtóorgánumok. Ok lehet erre például egy helyi esemény szponzorálása vagy pályázat kiírása. A fogyasztók vásárlási döntéseinek a befolyásolása igazi kihívás, a témában való elmélyedés mindenképp ajánlott leendő vállalkozóknak.
Forrás: vallalkozokedv.webkatalogus.com
Web: www.lollipopreklam.hu
E-mail: info@lollipopreklam.hu
Blogosságok: www.jolnyomjuk.blog.hu