Kíváncsiak vagyunk, tudni szeretnénk, mi lesz a médiával 2011-ben, ezért lázasan olvassuk az ilyenkor nagy számban felbukkanó előrejelzéseket, jövendöléseket. Mindent azért nem hiszünk el, ráadásul a szemlézett írások tőlünk messze születtek, más piacokra érvényesek. (Ha nem tévednek.)
A Mashable előrejelzések egész sorozatát jelentette meg. Minket most itt leginkább az újságírás jövőjével foglalkozó összefoglaló érdekel. (A Mashable anyagának fordítása helyett inkább csak megjegyzéseket fűzök ez egyes pontokhoz.)
1. Változik a kiszivárogtatások és az újságírás viszonya - Lehet, hogy a Wikileakset sikerül bezárni, de a lékek száma így is gyarapodni fog. A média a korábbinál jobban figyelembe veszi majd azokat, akik a különböző szervezetek, cégek problémáira hívják fel a figyelmet. (Újabb hiányosság: Az angol whisleblower magyarul csak körülírható. valószínűleg azért, mert itthon ez a szerepkör még csak nyomokban működik.)
2. További egyesülések és felvásárlások - Ez az a jóslat, amivel nem lehet tévedni. A hazai kilátásokról érdemes elolvasni az Antagon írását.
3. Kizárólag táblagépre, illetve a mobilra koncentráló ("mobile first") kiadványok indulnak - Itthon ehhez még nagyon kicsike a piac. Nyilván folytatódik a tábla- és mobilalkalmazásokkal való kísérletezgetés. Ebből 2011-ben még senki sem fog meggazdagodni. (Pontosabban: Egyes, ügyes fejlesztők az átmeneti szakemberhiányt kihasználva jól kereshetnek.)
4. Helyfüggő hírfogyasztás - Ez a jövendölők egyik kedvenc témája. A valóság az, hogy a helyfüggő szolgáltatásokat (Forsquare, Gowalla stb.) még a fejlett országokban is csak az internetezők mindössze 4%-a használja. (Nálunk nyilván még ennél is alacsonyabb ez a szám.) Egyelőre tehát nem számíthatunk rá, hogy rövid ezek a szolgáltatások alakítanák át a hírfogyasztást.
5. Közösségi média / keresés - A hírmédia számára csökken a keresőoptimalizálás szerepe és nő a közösségi média - leginkább a Facebook - jelentősége. Erről a témáról már rengeteget olvashattunk, de úgy tűnik, hogy sok médiacég még mindig nem érti a lényeget. ÉBRESZTŐ!
6. A külpolitikai tudósítói szerepkör halála - Nálunk ezt a problémát már korábban megoldotta a takarékosság. (A belföldi tudósítói hálózat leépítését is.) A téma iránt mélyebben érdeklődőknek ajánlom a Reuters Insitute tanulmányát.
7. Átalakul a tartalomszindikálás (content syndication) gyakorlata - A hagyományos média egyik legnagyobb trükkje a szindikálás, vagyis ugyanannak az anyagnak több kiadványban történő megjelentetése. A weben ennek nincs semmi értelme, ezért a meghatározó szerkesztőségek egyre inkább saját források után néznek. Ezzel együtt felértékelődnek a rétegtartalmak.
Itthon az MTI ingyenessé tételével tovább élesedik a hírverseny. (Ki tudja gyorsabban nyomni a Ctrl+C - Ctrl+V billentyűket?) A saját források bővülés híján továbbra is megmaradnak a médián belüli szövetségek, így egyszerű hivatkozás (link) helyett A kiadvány továbbra is összefoglalja majd B kiadvány cikkeit.
8. A közösségi történetmesélés (social storytelling) valósággá válik - Lehetséges, de nem nálunk. A közösségi médiában nálunk nagyon kevés az önálló (nem a hivatásos médiából) átvett tartalom.
9. A hírgyártól okosabban kezelik a közösségi médiát. - Nem hiszem, hogy az egyébként is kevés emberrel működő hazai szerkesztőségek hirtelen közösségi szerkesztőket vennének fel. (Lehet, hogy egyébként is jobban tennék, ha inkább meglevő embereiket képeznék ki a közösségi média hatékony használatára.)
10. Feljövőben az interaktív tévézés - A hazai tévék (és az NMHH) egyetlen szerencséje, hogy még jó ideig kevés lesz a magyar nyelven elérhető tartalom.
A Mashable 10 pontja természetesen még nem merítette ki a témát, jövendölésekkel tele a padlás, vagyis még folytatom.
Forrás: MédiaBlog.hvg
Web: www.lollipopreklam.hu
E-mail: info@lollipopreklam.hu
Blogosságok: www.jolnyomjuk.blog.hu