Marketingtipp

A média diszkótragédiája

2011. január 21. - Lollipop Reklám

A médiának nem voltak esélyei. Hiába jelentek meg az első hírek alig egy órával az események után, a hagyományos média (a hivatásos online média) már nem volt képes kézben tartani az információk terjedését. A West-Balkánban történtekről olyan gyorsan és olyan tömegesen jelentek meg információk a közösségi médiában, hogy a hivatásos médiának leginkább már csak követő, kommentáló szerep jutott.

Az elmúlt napokban az is bebizonyosodott, hogy az információk gyors terjedéséből, a helyszíni "tudósítók" nagy számából nem feltétlenül következik a pontos, széleskörű tájékoztatás. Az információk ellenőrzésének teljes hiánya és a közösségi szűrés sajátosságai következtében a "szenzációs" elemek (vér, erőszak, rémület) sokkal gyorsabban és szélesebb körben terjedtek, mint a megalapozottabb, higgadtabb vélemények. 

Bár a hivatalos - leginkább az online - média gépezete ugyan hamar felpörgött, az internetes kiadványok egyik legfontosabb forrása is a közösségi média (leginkább a Facebook) maradt. Az idővel megjelenő szakértői vélemények, háttér információk, elemzések érdemileg nem voltak képesek befolyásolni a közösségi felületeken uralkodó hangulatot. Sőt, sokan a valódi történések eltusolásával vádolták (vádolják) a higgadtabb hangon megszólaló sajtót.

A napokban a média a saját bőrén tapasztalta meg azt, amit különböző kutatási anyagokban már évek óta olvashatunk: az emberek többsége jobban hisz a szomszédoknak, ismerősöknek, mint az újságíróknak.

A szombati tragédia körülményei különlegesek voltak, hiszen  éppen a Facebook-generáció tagjai voltak az esemény résztvevői, rengetegen közülük szinte azonnal megosztották információikat a közösségi hálózatokon. A tragédia hétvégén, késő este következett be, vagyis olyan időszakban, amikor a szerkesztőségeken csak ügyelet működik. Mindezek következtében egy időre olyan hírvákuum keletkezett, amiben a legmegbízhatatlanabb értesülések is rendkívül felerősödtek. Bár a körülmények ilyen egybeesése ritkán áll elő, erősen el kell gondolkodnunk a média szerepéről, lehetőségeiről, az információk kontrollálhatóságáról. Úgy látszik nem csak egy zsúfolt diszkóban, stadionban, hanem a közösségi médiában is rendkívül gyorsan kialakulhat tömegpánik. Bár ez utóbbiban nem taposnak halálra senkit sem, a következmények mindnyájunkra nézve nagyon súlyosak lehetnek.

Adalékok:


Az alábbi cikkeket a bejegyzés írása után találtam, illetve ajánlották figyelmembe:

Diszkótragédia: mit lehet tenni a rémhírterjesztő kommentekkel? (hvg.hu)
West Balkán-tragédia: mennyire hihetünk a Facebook-kommenteknek? (Hírszerző)
Mi történt másfél óra alatt? (Sarnayi Tibor blogja)
A nyugat-balkáni közösségi média csúfos szereplése (Hernádi Levente blogja)
Hiszti baby one more time (tsabeeka)

Forrás: MédiaBlog.hvg

Árajánlat, rólunk

Lollipop Reklám

Web: www.lollipopreklam.hu
E-mail: info@lollipopreklam.hu
Blogosságok:
www.jolnyomjuk.blog.hu

Társoldalaink

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingtipp.blog.hu/api/trackback/id/tr852601889

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Európa vagy nyugat-balkán? 2011.01.21. 15:24:56

Ténytár A közigazgatás mozgástere a szórakozóhelyek felügyelete kapcsán   A vonatkozó európai uniós szabályozá

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.